امروزه نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه هر سازمانی به حساب می آید. به عبارتی هر سازمانی اهداف خود را با تکیه بر توانایی ها، تخصص ها و مهارت های کارکنانش پیش می برد.بنابراین داشتن کارکنان توانمند امری بسیار حیاتی برای مدیران می باشد. استخدام و بکارگیری کارکنان در هر سازمان به صورت یک فرآیند است که مصاحبه استخدامی یکی از مهم ترین بخش های آن می باشد. عدم توجه کافی به مصاحبه استخدامی از سوی مدیران، موجب صدمات مالی و هدر رفتن انرژی و سرمایه هر سازمانی می شود.
هدف از انجام مصاحبه استخدامی، سنجش داوطلب برای تصدی شغل و جایگاه سازمانی موردنظر و تناسب مصاحبهشونده با شرایط تعریف شده برای تصدی آن شغل و جایگاه سازمانی است.
فرآیند مصاحبه شغلی دو طرف دارد : یکی مصاحبه کننده و دیگری مصاحبه شونده.
مصاحبه کننده در واقع نماینده شرکتی است که به دنبال انتخاب فردی مناسب برای تصدی پست های خالی می باشد. او اطلاعاتی در رابطه با سازمان، شغل مورد نظر و ... در اختیار مصاحبه شونده قرار داده و شرایط، توانمندیها و ویژگی هایش را نیز بررسی می کند.
مصاحبه شونده نیز کارجویی است که خود را واجد شرایط احراز شغل مورد نظر می داند و برای آشنایی بیشتر با شرکت و شرایط آن و اثبات صلاحیت خود به کارفرمای مربوطه، به جلسه مصاحبه می آید.
برای انجام گرفتن درست مصاحبه نکات زیادی باید توسط دو طرف رعایت شود. در اینجا هدف ما کمک به فرد متقاضی شغل است که بتواند به خوبی فرآیند مصاحبه، که یکی از مهم ترین مراحل در جستجوی شغل است، را پشت سر بگذارد. مصاحبههای شغلی، همیشه مبحثی بحثبرانگیز و استرسزا بودهاند. اساساً مهمترین دغدغه کارجویان درباره نحوه برگزاری این جلسات و فقدان اطلاعات کافی در این زمینه است. آمادگی و افزایش اطلاعات، پیشزمینههایی هستند که تا حدود زیادی از فشارها میکاهند و فرد را در شرایط بهتری برای پاسخگویی قرار میدهند. هر فردی، متناسب با رشته و مهارت خویش باید اطلاعاتی را در زمینه سؤالات تئوری و عملی شغل خویش داشته باشد. به بیان دیگر، آگاهیها و ارتقای معلومات، پیشزمینههای این فرآیند را تشکیل میدهند.
منبع:iranianpath.com